Project: Jet en Jan, jong in 1910

 

JET EN JAN, JONG IN 1910

De Meierijsche Museumboerderij heeft in samenwerking met Erfgoed Brabant een educatief programma ontwikkeld. Dit project wordt aan basisscholen  aangeboden. Hierbij kunnen kinderen op een zelfstandige manier het museum bezoeken en de tijd van 100 jaar geleden op de Meierijsche Museumboerderij beleven en eigen maken. Het leren gaat spelenderwijs.

Doelgroep Groep 5
Leerdoelen De leerlingen krijgen een beeld van het dagelijks leven in 1910 in de eigen woonplaats. Ze denken na over het begrip ‘eeuw’, ze leren conclusies trekken uit historische bronnen en gebeurtenissen in een tijdvak plaatsen.
Leergebied Geschiedenis, rekenen, tekenen, omgevingsonderwijs, Nederlands.
Plaats van uitvoering Op school en in/ rondom het museum

Het project is opgebouwd rond het (voorlees)verhaal van de kinderen Jet en Jan. Aan de hand van deze twee leeftijdgenootjes uit 1910 maken de kinderen kennis met thema’s als kleding, wonen, school, de buurt, eten, spelen en werken in 1910. In de Meierijsche Museumboerderij gaan de leerlingen aan de slag met oude voorwerpen, die in het voorleesverhaal aan de orde komen. Ze gaan bijvoorbeeld zelf zeep kloppen, koffie malen, sokken stoppen, dorsen (met vlegels) of hoepelen.

Aan de museumles gaat een uitgebreide voorbereiding op school vooraf zodat de kinderen goed voorbereid naar de museumboerderij komen en zelfstandig aan het werk kunnen. En na de museumles wordt het verhaal op school vervolgd, zodat het project een afgerond geheel vormt. Er zijn verschillende (facultatieve) vakoverstijgende voorbereidings- en verwerkingslessen voor in de klas. Het project is leerstofvervangend voor het thema ‘Leven in overgrootmoeders tijd’ (tijd van Ot en Sien), dat in groep 5 in de geschiedenisles wordt behandeld. Maar uiteraard kan het project ook naast elke andere gangbare methode worden gebruikt.

Meer informatie: Meierijsche Museumboerderij:  Coordinator, Marlies Lennings, 0413-293031
Erfgoed Brabant: Tera Uijtdewilligen, 073-6156283

TIP: (kijk ook even bij ons tweede project voor groepen 5: “Karel en Kaatje en de kist op zolder”)