De Meierijsche Museumboerderij is, vanaf 1-1-2012, een door de fiscus erkende “cultuur-ANBI”. Dat betekent, dat een gift aan het museum, gedaan door een particulier , voor 125% fiscaal aftrekbaar is. Giften, gedaan door bedrijven vallen onder een nog gunstiger regeling.
NAAM EN GEGEVENS INSTELLING:
Stichting Meierijsche Museumboerderij (De Meierijsche Museumboerderij).
Bezoekadres: Meerstraat 28, 5473VX Heeswijk-Dinther. Tel.nr. museum: 0413-292481. Postadres: Postbus 2, 5473 ZG Heeswijk-Dinther. Tel.nr. afspraken: 0413-291172.
E-mail adres: info@museumboerderij.nl : Webadres: www.museumboerderij.nl
Facebook: www.facebook.com/museumboerderijmmb
X (voorheen Twitter): https://twitter.com/HansvanSleuwen
Rekening nummer: NL35RABO 0111604036
Fiscaal nummer: 004121223
K.v.K. : 41081807
Hoofdlijnen doelstelling volgens de Statuten:
“Het beheren en exploiteren van een historische Meierijse boerderij als museum”.
Elke 5 jaar wordt er een nieuw beleidsplan ontwikkeld. Het Bestuur laat zich leiden door het actuele beleidsplan,
Museum Beleidsplan2021-2026 definitief(twee)
Elk jaar brengt het bestuur verslag uit van de activiteiten van het museum. Dat verslag wordt gegoten in een speciale uitgave van het museumblad :
Elk jaar brengt het bestuur een financieel jaarverslag uit. Dat verslag wordt, NA de accountantscontrole, vastgesteld door het bestuur van het museum.
Geregistreerd museum:
Sinds 2010 is de Meierijsche Museumboerderij een zgn “geregistreerd museum”. Daardoor moet het museum voldoen aan een flink aantal kwaliteitseisen, die voor landelijk geregistreerde- en erkende musea gelden. Het museum wordt daarop beoordeeld door het “Museumregister”.
Samenstelling Bestuur en taakomschrijving:
Voorzitter: Hans van Sleuwen. Taken: voorzitter, PR en communicatie, externe vertegenwoordigingen, “Boerderij Bulletin”, Beheer website, Twitter (X) en Facebook.
Vice- voorzitter: Een van de, daarvoor aangewezen, bestuursleden.
Secretaris: Diny van der Pas. Taken: secretariaat werkzaamheden, archivering, planning personeel, roosters, bezoekersafspraken.
Penningmeester: Jos van der Wielen. Taken: dagelijkse financiën, boekhouding. Activiteiten en PR-ondersteuning. (omzetbelasting, begrotingen, financiële voortgangsrapportages, jaarrekeningen+ financiële meerjarenplanningen/ financiële controle- functie wordt door extern accountants bureau uitgevoerd).
Bestuurslid: Wim van Lith. Taken: organisatie van de Activiteiten / coördinator werkgroep Activiteiten
Bestuurslid: Kees van Roosmalen. Taken: Planning en uitvoering educatieve programma’s; ontwikkeling educatieve programma’s.
Bestuurslid: Mariette van der Pas: Taken: gastvrouwen en catering.
Bestuurslid: Rein van Moorselaar: Taken: coördinator Werkgroep Beheer (Beheer- en Bouwzaken, Onderhoud, Veiligheid, de historische groenten hof).
Beloningsbeleid:
Alle medewerkers, ook de bestuurders, zijn vrijwilligers. Het museum kent GEEN betaalde krachten. De, door de vrijwilligers gemaakte onkosten voor het museum worden vergoed.