Oorlogsverhalen van dorpsgenoten, verzameld op de museumboerderij.

30 aug Oorlogsverhalen van dorpsgenoten, verzameld op de museumboerderij.

Nadat de in Veghel wonende Annie Janssen-Van Stokkom in 2013 overleden was, schonk haar man Jan Janssen een piepklein dagboekje van zijn schoonmoeder Jo van Stokkom-Van Zeeland, aan de Meierijsche Museumboerderij. Hierin beschrijft Jo vanaf 17 september 1944 tot 5 november 1944 haar ervaringen in  Heeswijk, Dinther, Loosbroek en omgeving. Dankzij dit dagboekje kwamen ook de verhalen van de vele vrijwilligers van de Museumboerderij en andere dorpsgenoten los. Zij deelden hun eigen oorlogsverhalen en ervaringen, of die van hun ouders of bekenden. Deze verhalen gingen over de mobilisatie, de inval van de Duitsers op 10 mei 1940, of over overmeestering en krijgsgevangenschap en de gevechten op de Grebbenberg. De landing van de vele parachutisten bij het Kasteel, die omwonenden vol verwondering zagen neerkomen en waar gewonde soldaten met parachute en al in de hooiberg verstopt werden, vlak voordat de Duitsers kwamen. Over hun boerderijen die vol lagen met evacués en onderduikers op Huize Zwanenburg. Dorpsgenoten die in zelf gegraven kuilen moesten schuilen voor het geweld, soms wel anderhalve week aan een stuk en af en toe van een Duitse soldaat brood met boter kregen om niet te verhongeren. Dat er tijdens de Duitse bezetting allerhande regels kwamen. Je bijna niks mocht en van alles moest en het gewone leven toch door ging, maar de angst en onzekerheid bleef. De verhalen gingen over groot geluk en groot verdriet, waar de ene zoon van de kleermaker gered werd door een zak meel, maar de andere zoon dodelijk getroffen werd door een granaatscherf.

Over het aanhoudende gebrul van de 600 kanonnen die vanaf Rukven en Loosbroek zorgden voor de bevrijding van Schijndel en Den Bosch, maar daarmee wel Middelrode en Berlicum verwoestten. Nico van Doorn en Henk Bronts verzamelden die verhalen in een lees, kijk en bewaarboek met als titel, “We zitten er midden in”. Dichterbij de oorlog in onze omgeving kun je niet komen.

De presentatie van het boek “We zitten er midden in” vindt plaats op zaterdag 14 september 2024  uur bij de Meierijsche Museumboerderij, Meerstraat 28 in Heeswijk-Dinther.

Tijdens Open Monumenten Dag, zondag 15 september tussen 10 en 5,  is het boek voor de gereduceerde prijs van €20,- daar  ook te koop.

Foto: Nico van Doorn op de Museumboerderij.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.